الإسكان تكشف عن “المحرومين” من حجز وحدات “سكن مصر”


مصطفى-مدبولي-وزير-الاسكان

اسكان مصر – محمد حسام

أنهى مسؤول في هيئة المجتمعات العمرانية الجديدة، الجدل الدائر حول أحقية من حصلوا على وحدات ضمن مشروع مبارك القومي للإسكان، أو ما يعرف بمشروع إسكان الشباب، في التقدم لحجز وحدة سكنية بمشروع الإسكان الاجتماعي المميز “سكن مصر”.

وأكد المسؤول في تصريحات حصرية لـ”إسكان مصر”، إن حصول أحد المواطنين على وحدة من وزارة الإسكان قبل ثورة 25 يناير وتحت مظلة مشروع الإسكان القومي لا يمنعه من التقدم للحصول على وحدة ضمن مشروع “سكن مصر” الجديد، وأن من حصل على وحدة ضمن مشروع الإسكان الاجتماعي الحالي هو فقط الممنوع من الحصول على وحدة أخرى بمشروع “سكن مصر”.

وأشار المسؤول إلي أن الحصول على وحدات مدعمة مقيد بعدم التصرف فيها خلال 7 سنوات من تاريخ تخصيصها، وبتطبيق هذة القاعدة على المستفيدين بوحدات خلال فترة حكم الرئيس الأسبق حسني مبارك، يكون لهم كامل الحق في الاستفادة بوحدات مشروع “سكن مصر ” الجديد.

 

 

شارك هذا الموضوع !

3 comments

أضف تعليق
  1. هاني عادل 16 يوليو, 2017 at 11:23 رد

    طب الأول لما اللي ما اخدوش خالص ياخدوا أبقوا أدو فرصة للي أخد شقة من الدولة ب 5000 جنية ياخد تاني .
    أبسط قواعد العدل أن اللي ما أخدش خالص ما يخشش في منافسة مع واحد أخد شقة ببلاش.

  2. اسحاق 16 يوليو, 2017 at 23:21 رد

    هو مش الوزارة قالت انها مش عاوزه متاجرة في الوحدات طب مهو اللي حصل على شقة 70 متر ب 5000 دلوقتي قيمتها 500 الف هيبيع بتاعته ويشتري في سكن مصر .. وبعدين يبيعها وياخد اوفي ويشتري في دار مصر وهكذا .. وفي غيره نفسه في شقة يسكن فيها !!!

  3. mimi rekope 17 يوليو, 2017 at 02:07 رد

    يعني هما عايزين يدوا الشقق للناس بتوعهم اللي خدوا ايام حسني مبارك يعني هيبقى فيها كوسة يعني الموضوع لم فلوس وخلاص والدليل انهم موضحوش قسط التمويل العقاري هيبقى كام عشان الناس تعرف هتقدم ولا لأ وهتقدر على القسط ولا الفلوس هتروح عليها ولا يكعوا ال200 ثمن الكراسة عشان يعرفوا

إضافة تعليق جديد