سيتي سكيب 2018 .. الإفتتاح الأخير


إسكان مصر – محمود محمد

لم يكن أكثر المتشائمين يتوقع أن ينهار معرض العقارات الدولي “سيتي سكيب” city scape Egypt بهذه السرعة، فما رصدناه في العام الماضي من تراجع ملحوظ في أعداد زوار المعرض وعدد الشركات العارضة في 2017 مقارنة بعام 2016 ، انتهى بنا إلى واقع صادم في معرض سيتي سكيب 2018 ، حيث كان المعرض عن حق بلا زائرين تقريباً.

الفشل الذي مني به المعرض ومنظميه وهما شركتي Excellent للعلاقات العامة والتي كانت ضربة البداية في الانهيار السريع للمعرض وفقده جماهيريته، تتحمل شركة informa exhibitions جزءً كبيرا منه لعدم تدقيقها في الأرقام التي انتهي إليها المعرض في العامين 2016 / 2017 .

الأمر ليس بسيطاً كما يظن البعض، فهذا أكبر معرض عقاري ينتهى إلى لا شيء حتى أن بعض الشركات العارضة أخذت تعض أصابع الندم على ما أنفقته من أموال للاشتراك في معرض هش لم يؤتى ثماره بمبيعات توقعوا أن تأتيهم بمجرد الاشتراك فيه.

أقل من 40 شركة عقارية هي التي شاركت في سيتي سكيب 2018 مقابل 91 شركة في 2017 مقابل أكثر من 100 شركة في 2016 ، كما ان الشركات المتوسطة في مصر والتي يقوم عليها القطاع العقاري غابت بشكل تام عن المعرض وهي الشركات التي كانت الأكثر مبيعا خلال معارض سيتي سكيب، فعملاء الشركات الكبرى لا ينتظرون معرضاً عقاريا للحصول على تخفيض بضعه جنيهات أو آلاف.

شركة العلاقات العامة التي تولت الناحية الإعلامية أساءت بشكل كبير إلى جموع الإعلاميين ووسائل الإعلام في مصر، بطريقة تعامل كان لها من الصلف والغرور الكثير والكثير، محاولة التفرقة بينهم حيناً والتودد لبعضهم بتقديم هدايا لهم لحثهم على نشر البيانات التي ستصدر عن المؤتمر الهزيل في أحيان أخرى.

الصور التي صاحبت البيانات الصحفية كاشفه للجميع حجم المأساة التي ألمت بمعرض سيتي سكيب حيث بدت صالات العرض خالية من العملاء ومشغوله بموظفي الشركات العقارية العارضة فقط، حتى لحظة افتتاح وزير الإسكان مصطفي مدبولي للمعرض وهي اللحظة الأهم بدت خلفية الوزير خالية إلا قليلا من بعض أصحاب الشركات، ما يشير إلى ضرورة أن تراجع الشركة صاحبة المعرض سجل الاخفاقات قبل ان تعاود كرتها مرة أخرى بتنظيم نسخة ثامنة من معرض يحتضر.

الكاتب الصحفي محمود الجندي رئيس تحرير جريدة “إسكان مصر” ومقدم برنامج “عقارات مصر” حذر في شهر يناير الماضي من تراجع تأثير معرض سيتي سكيب مصر ، مؤكداً خلال استضافته في برنامج ” نهارك سعيد ” على قناة نايل لايف في التلفزيون المصري وجود أسباب حقيقية أدت إلى انهيار تأثير أشهر المعارض العقارية.

 

موضوعات متعلقة 

قطار الـ”SOCIAL MEDIA” يدهس شعبية “سيتي سكيب”

Cityscape 2018 .. The last opening

It was not so pessimistic that the international real estate fair, City Scape Egypt, would collapse so quickly. What we saw last year was a marked decline in the number of exhibitors and exhibitors in 2017 compared to 2016. We came to a shocking reality at Cityscape 2018, where the exhibition was about right with almost no visitors.

The failure of the exhibition and its organizers, namely Excellent Public Relations, which was the start of the rapid collapse of the exhibition and the loss of the public, the company informa exhibitions a large part of the lack of scrutiny in the figures completed by the exhibition in 2016/2017.

It is not as simple as some people think. This is the biggest real estate exhibition that ends up with nothing. Even some of the exhibitors took a bite of regret for spending money to participate in a fragile exhibition that did not pay off with sales they expected to come by once they signed up.

Less than 40 real estate companies are participating in Cityscape 2018 from 91 in 2017 to more than 100 in 2016. Real estate companies in Egypt are completely absent from the show, Skepp, the clients of big companies are not waiting for a real estate exhibition to get a reduction of a few pounds or thousands.

The public relations company that took the media aspect seriously harmed the mass media and the media in Egypt in a manner that treated them with arrogance and vanity, many and many, trying to differentiate between them and sometimes wishing to give gifts to them to urge them to publish the data that will be released from the lean conference at other times.

The pictures that accompanied the press release revealed to all the magnitude of the tragedy that hit the Cityscape where the showrooms were empty of customers and preoccupied with the employees of real estate companies exhibiting only until the opening of the Minister of Housing Mustafa Madbouli for the exhibition, the most important moment appeared the background of the minister is free only a few of the owners of companies, Indicating that the exhibition owner should review the record of failures before returning again to organize an eighth edition of a dying exhibition.

The writer of the newspaper “iskan misr” and the presenter of the program “akarat misr”  mahmoud elgendy, warned in January of the decline of the impact of Cityscape Egypt, stressing during the hosting of the program, “Happy New Year” on Nile Life in Egyptian television, To the collapse of the impact of the most famous real estate exhibitions.

شارك هذا الموضوع !

لا توجد تعليقات

أضف تعليق